Tantárgytömbösítés
Iskolánkban a TÁMOP 3.1.4 pályázat keretén belül kötelező feladatként megvalósításra került a tantárgytömbösítés 2010. február 1-től.
Három tanulócsoportot vontunk be a megvalósításába Az 5.a, 5.b, és a 6. a osztály tanulóit. A matematika és magyar tantárgyakat tömbökbe rendezve, egymást követő három napon keresztül oktattuk 2+3+3 óra formájában.
A tapasztalt előnyök:
- A tananyag nem tagolódik szét, blokkonként, témakörönként feldolgozható
- A tanulók figyelme, érdeklődése tartósan egy-egy területre koncentrálható
- Gyűjtőmunka, házi dolgozatok, produktumok készítésére van lehetőség
- Eszközök előkészítésére tanórára több idő áll rendelkezésre
- Tanulmányi sétára van lehetőség
- Különböző megközelítésben, változatos eszközökkel, módszerekkel sajátítják el a tananyagot
- A gyengébb tanulóknak is van sikerélményük
- A tanulók közelebb kerülnek egymáshoz a csoportmunkák során
Hátrányok:
- A magas óraszámú tantárgyaknál a tömbök kialakítása nehezebb
- A kevésbé szorgalmas és “felejtősebb” tanulók a tömbök közötti időben hajlamosak elfelejteni a tananyagot
- Nem egyenletes a tanulók terhelése
- A pedagógus által több órára megtervezett órák anyagától nagyobb az eltérés lehetősége(nehezebb korrigálni az óravázlatokat)
Tanulói vélemények:
Tetszett a tanórákon:
- a csoportos készülődés
- a sok gyakorlás, így kevesebbet kell otthon tanulni
- a játékos feladatok
- a totók készítése és megoldása
- segítünk egymásnak a csoportmunkában
- órán el tudom sajátítani az anyagot
- együtt dolgozhatunk és így könnyebben megoldjuk a feladatok
- sokat segít a tanár
- jó hangulatban csináljuk meg a feladatokat
- a csoportmunka jobban összekovácsolja az osztályt
- a játékos feladatokkal könnyebben tanulok
- jól átvesszük az anyagot a számonkérés előtt
- a közös gyakorlás
- a vetítés,a zene
- a csoport összeállítása
- a sok internetes tananyag használata
Nehézségek:
- azon a héten, amikor nincs óra nagyon sok a házi feladat
- több anyagrészt kell megtanulni otthon és az időmet nem mindig tudom beosztani
- sokszor nem birok három órán keresztül figyelni ugyanarra a tantárgyra